کوپلینگ لاستیکی

کوپلینگ لاستیکی چیست و در چه مواردی مصرف می شود؟ یکی از قطعات لاستیکی بسیار پرکاربرد در صنایع گوناگون و ماشین‌آلات آنها، انواع کوپلینگ های لاستیکی هستند. لاستیک کوپلینگ در اتصال شافت‌های متحرک و ضربه‌گیری از اتصالات دینامیک کاربرد دارد. بروز تنش، ارتعاش، لرزه و تکانه‌های شدید در حین فعالیت موتورها، یکی از موارد آسیب زا برای بخش‌های گوناگون در دستگاه می‌باشد.

این قطعه، دستگاه را در برابر این آسیب ها محافظت می کند. از همین جهت در اتصالات پرتکانه، آنها در طرح‌های گوناگون و متناسب با نوع دستگاه و اتصالات آن، به منظور ضربه‌گیر، به کار می‌روند. این محصول وظیفه دریافت انرژی ارتعاشات و تکانه‌های دستگاه و خنثی سازی این نیرو را بر عهده دارد.

کوپلینگ لاستیکی

فهرست مطالب

  • -

عملکرد موتورها در بسیاری از دستگاه‌ها و ماشین آلات صنعتی همراه با تکانه‌های شدید همراه است. روشن شدن و یا توقف ناگهانی در این ماشین آلات گاها ضربه و تکانه‌های شدیدی به بخش‌های مختلف دستگاه وارد می‌کند. به منظور دفع این نیرو و جلوگیری از بروز آسیب‌های ناشی از ضربه در بخش‌های حساس دستگاه لاستیک کوپلینگ را به کار می گیرند.

خرید کوپلینگ لاستیکی برای تامین مواد اولیه ساخت و تعمیر بسیاری از ماشین آلات صنعتی نیاز می‌باشد. نکاتی که در هنگام خرید لاستیک کوپلینگ و نصب آن باید مد نظر قرار گیرند، شامل، نوع پلیمر، سایز و ساختار ظاهری آن می‌باشد.

این قطعات توسط کارخانجات لاستیک سازی مانند ورق لاستیکی در پلیمرهای مختلف عرضه می‌شوند. قیمت کوپلینگ لاستیکی در نمونه‌های مختلف با توجه به جنس و سایز آن متغیر می‌باشد. در ادامه این مطلب به بیان برخی از خصوصیات موجود در این محصول، معرفی کوپلینگ، ویژگی‌ها و کاربردهای آن در انواع گوناگون خواهیم پرداخت.

کوپلینگ لاستیکی، انواع گوناگونی داشته و در جهات مختلفی مورد کاربرد واقع می شود. به همین جهت انتخاب نمونه ای مناسب در بین انواع موجود در بازار نیازمند دانش، تجربه و یا مشورت با افراد متخصص در این زمینه می‌باشد. ​

خرید انواع لاستیک کوپلینگ

مواد اولیه برای ساخت لاستیک کوپلینگ، الاستومرهای مقاوم و با کیفیتی هستند که با کاربری‌های مختلف سازگارند. با در نظر داشتن نوع کاربری این قطعه، دسته بندی‌های مختلفی برای آن تعریف می‌شود. وجود این دسته بندی‌ها در یک سو به شناسایی نمونه مورد نیاز مشتری کمک خواهد کرد، ولی در طرف مقابل در صورت عدم تجربه کافی در انتخاب آنها، گاها این تنوع موجب سر در گمی مصرف کننده در انتخاب خواهد شد.

کوپلینگ پلی اورتان کوپلینگ پروپیلن کوپلینگ NR - SBR
چقرمگی بالا و مقاومت در برابر حرارت چگالی پایین و وزن بسیار سبکتر از دیگر انواع مقاوم در برابر سایش و پارگی
اتصال راحت و دوام طولانی بر روی سطوح فلزی سختی و مقاومت دمایی بسیار بالا انعطاف بسیار بالا و نصب ساده
مقاوم در برابر اسید، باز، نمک و املاح و روغن های صنعتی شفاف و تقریبا بدون رنگ با مقاومت کششی بالا پایداری ساختار، مقاومت در برابر فشار و عمر طولانی

این مقاطع در یک تقسیم بندی کلی به دو گروه سخت و منعطف تقسیم می‌شوند. کوپلینگ‌ های لاستیکی، بسیار منعطف هستند و برای جابجایی گشتاور از یک قطعه متحرک در سیستم انتقال نیرو به قطعه بعدی کارایی بالایی دارند. دسته بندی بعدی آنها، با توجه به نوع مواد پلیمری است.

لاستیک کوپلینگ - 2
لاستیک کوپلینگ H

الاستومرهای NR، NBRT، نئوپرن یا CR، پلی‌یورتان یا لاستیک PU، لاستیک‌های منجید دار و EPDM، نمونه‌هایی از پلیمرهای پرکاربرد در این محصول می‌باشند. در این میان نقش کوپلینگ های PU و یا همان پلی‌یورتان بسیار پر رنگ تر بوده و به میزان بیشتری در مورد کاربرد قرار می‌گیرد. این محصولات به لحاظ ساختار ظاهری به دسته‌های گوناگون تقسیم می‌شوند.

کوپلینگ‌های 3 تا 12 پر، چرخ دنده ای، فانوسی، لقمه ای، بشکه ای، لوله ای، فندکی، گشنیزی، دندان خرگوشی، پروفیلی، تخم مرغی، تایری و … نمونه‌های گوناگون از لاستیک کوپلینگ هستند که به جهت شکل ظاهری و مواد اولیه با هم متفاوت می‌باشند.

نقش کوپلینگ در صنایع مختلف

نقش اصلی این محصولات این است که نیرو را از یک شافت بگیرد و به شافت بندی در سیستم محرکه برساند. همچنین نقشی اساسی در جذب و خنثی کردن ضربه، تکانه و ارتعاشات دستگاه در حین کار یا توقف‌های ناگهانی دارند.

این محصول، با اتلاف بخشی از انرژی موجود در سیستم، لرزش و سر و صدای ناشی از عملکرد دستگاه را نیز خنثی خواهد نمود. خودروسازی، کارخانجات ماشین آلات صنعتی، فولاد سازی، صنعت غذایی، تجهیزات پزشکی، پتروشیمی، متالورژی، هوافضا و نظامی، از جمله مصرف کنندگان آن در تولیدات و تجهیزات خود می باشند.

کوپلینگ لاستیکی - 1

کوپلینگ‌ های لاستیکی برای کلوز پمپ‌ آب و دیگر سیالات، ساخت تجهیزات کشاورزی، فن، الکتروموتورها، ساخت سانتریفیوژ، توربین‌های گاز و بخار، موتورهای احتراق داخلی، کمپرسورها و بسیاری از سازه‌های صنعتی بکارگیری می شوند. در برخی موارد برای جلوگیری از حرکات لرزشی در دو قطعه، آنها را به وسیله لاستیک کوپلینگ به یکدیگر متصل می‌کنند.

یکی از مصارف مهم کوپلینگ لاستیکی در راه آهن‌ها می‌باشد. آنها در خطوط راه آهن، به وسیله جابجا کردن گشتاور در بین دو شفت، موجب کوپله کردن می‌شوند. جبران ناهمراستایی در محورهای مختلف از سیستم‌های محرکه، با این قطعه جبران خواهد شد. این محصولات در نمونه‌های منعطف، به کاهش بارهای شوک از یک قطعه به سایر بخش‌ها کمک کرده و در بسیاری از موارد آن را خنثی می‌کنند.

کوپلینگ لاستیکی چه ویژگی و مزایایی دارد؟

بکارگیری کوپلینگ لاستیکی در اتصالات، از مزایای زیادی برخوردار بوده که با انجام یک مقایسه کوتاه بین این مزیت‌ها و معایب آن، استفاده از آنها را ترجیح خواهید داد. یعنی به راحتی می‌توانید دو قطعه دوار در محورهای مختلف را به یکدیگر متصل نمایید.

قابلیت رساندن گشتاور از یک شفت به شفت متحرک بعدی، ایمنی بالا در گشتاور نیرو، کاهش ضربه، لرزش، سر و صدا و خنثی سازی تکانه‌های ناگهانی و شوک‌های حرکتی، تعدادی از مزایای این محصولات هستند. از مزیت‌های آنها می‌توان به توانایی جبران نا همترازی و تعدیل حرکت بین دو شفت، همچنین عملکردی مانند فیوز در سیستم اشاره کرد. از معایب برخی از کوپلینگ‌ها می‌توان به فرسودگی متریال و قطر بزرگ و وزن بالای آنها اشاره نمود.

بسیاری از کوپلینگ های لاستیکی، جنس مقاوم و متریال با کیفیتی داشته که به طول عمر بالای آن و عملکرد بهتر آن در دستگاه کمک خواهد کرد. در صورت خرابی نیز می‌توان به راحتی آنها را با نمونه‌های جدید تعویض نمود.
دریافت قیمت کوپلینگ لاستیکی

شرکت‌های گوناگونی در سطح کشور به ساخت قطعات لاستیکی و پلاستیکی از جمله این محصول، مشغول هستند و نمونه‌های وارداتی نیز در این بازار از کیفیت مناسبی برخوردارند. اما باید در نظر داشت خرید لاستیک کوپلینگ و قطعات لاستیکی که به لحاظ مشخصات ظاهری نمیتوان سطح کیفیت آنها را مشخص نمود، می‌بایست در مراکز معتبر انجام گیرد.

صنایع لاستیک سازی نوین صنعت یکی از مجموعه‌های با سابقه و فعال در زمینه قطعات لاستیکی از جمله نمونه های گوناگون از کوپلینگ لاستیکی و … می‌باشد. هموطنان عزیز و ارجمند جهت دریافت قیمت و کسب راهنمایی در خرید مقاطع پلیمری می‌توانند با همکاران کارشناس ما در لاستیک سازی نوین صنعت مشورت نمایند.

ادامه توضیحات
سوالات متداول
خرید کوپلینگ لاستیکی در وب سایت نوین صنعت چه روندی دارد؟
برای خرید کوپلینگ لاستیکی و محصولات دیگر نوین رابر می توانید با همکاران کارشناس ما در نوین رابر تماس بگیرید.
آیا قیمت و کیفیت کوپلینگ های لاستیکی در نوین رابر تضمین شده؟
بله، کیفیت محصولات نوین رابر از جمله انواع لاستیک کوپلینگ تضمین شده و این محصولات دارای خدمات پس از فروش می باشند.