ولو لاستیکی

به طور کلی، ابزاری که به منظور وصل و قطع کردن یک جریان تحت فشار مورد استفاده قرار می گیرد را ولو، والو (Valve) و یا به فارسی همان شیر می گویند. وظیفه اصلی ولو لاستیکی کنترل جریان عبور سیالات در انواع گوناگون می باشد. در صورتی که شیر متصل به منبع سیال باز باشد، فشار منبع تا رسیدن به میزان فشار هوای محیط، موجب خروج سیال از منبع خواهد شد.

با توجه به این نکته در بین دو محیط که دارای اختلاف فشار هستند اگر قصد جریان دادن سیالی از یکی به دیگری را داشته باشیم، از ولو استفاده می کنیم. ولو و یا همان شیر در انواع گوناگونی تولید شده و در بازار موجود می باشد. همچنین برای ساخت آنها از گروه های آلیاژی گوناگون استفاده می شود.

لاستیک ولو پروانه ای باترفلای

فهرست مطالب

  • -

در بسیاری از انواع شیرها، این قطعات پلیمری مانند واشر لاستیکی و ولو لاستیکی هستند که می توانند جریان را به خوبی کنترل نموده و جلوی نشت مواد آن را به خارج بگیرند. واشر، والو، کاسه نمد و اورینگ لاستیکی و همچنین بسیاری از دیگر انواع قطعات الاستومری، به جهت خاصیت ارتجاعی که دارند به خوبی از پس آب بندی قطعات و اتصالات گوناگون بر می آیند. در ادامه این مطلب به بیان برخی از انواع والوهای لاستیکی، ویژگی ها، کاربردها و بعضی از نکات دیگر در رابطه با آنها خواهیم پرداخت.

انواع ولو لاستیکی

یکی از انواع ولو، شیرهای پروانه ای (باترفلای) هستند که به صورت ربع گرد با مکانیسمی ساده و سریع در قطع و وصل جریان سیالات، بین دو محیط مورد استفاده قرار می گیرند. شیرهای پروانه ای عملکردی بسیار شبیه به شیرهای توپی (مانند شیرهای گاز)، دارند.

بدنه، دیسک، شفت و همینطور یک عدد سیت سخت یا نرم، اجزای متعددی هستند که ساختار کلی شیرهای پروانه ای را تشکیل می دهند. لاستیک های استفاده شده در این شیرها، از اصلی ترین قطعات آنها به شمار می روند که در دسته های گوناگونی تقسیم بندی می شوند.

اندازه و جنس، دو فاکتور پر اهمیت در طبقه بندی این محصول هستند. لاستیک ولو شیر پروانه ای سیلیکون، یکی از انواع این محصول بوده که از پلیمری بسیار با کیفیت و مقاوم تولید می شود. سیلیکون الاستومری است که در بازه دمایی بسیار وسیعی (از 270+ تا 40- درجه سانتی گراد)، عملکردی بسیار مناسب داشته و در برابر تغییرات دمایی نیز مقاومت زیادی دارد. همین ویژگی باعث شده تا از این نوع والو لاستیک، در کاربری هایی با دمای بالا، به میزان بیشتری استفاده شود.

رابر ولو لاستیکی
لاستیک ولو پروانه ای

از دیگر انواع این محصول می توان به لاستیک والو شیر پروانه ای NBR اشاره نمود. متریال بکارگیری شده در ساخت این قطعه پلیمر Nitrile Butadiene Rubber یا همان NBR است که مقاومت خوبی در برابر انواع روغن و دیگر مواد شیمیایی دارد

بازه دمایی که میتوان از این محصول در آن استفاده نمود بین 120+ تا 20- درجه سانتی گراد، تعریف شده و به جهت برخورداری از عملکرد خنثی در برابر انواع حلال ها، در شیرهای متصل به منابع مواد سیال شیمیایی می توان از آن استفاده کرد. همانطور که بیان شد این نمونه ها در سایزهای گوناگونی تولید می شوند و انواع سیلیکونی و NBR از متداول ترین محصولات مورد استقبال و استفاده در بازار می باشند.

کاربرد رابر ولو باترفلای

رابر ولو مورد استفاده در شیرها با چرخش دستگیره مرکزی، کاملا باز یا بسته می شوند. این کار در شیرهای پروانه ای با چرخشی به اندازه 90 درجه انجام پذیر خواهد بود. البته گفتنی است، به منظور کاهش نیروی لازم برای تغییر وضعیت شیرهای پروانه ای در سایزهای بزرگ تر، آنها را مجهز به گیربکس تولید می کنند، که این مسئله موجب کاهش سرعت در تغییر وضعیت آنها از حالت بسته به باز و یا برعکس می شود.

در سیستم های متصل به مخازن و یا شبکه های تحت فشار، مانند شبکه های انتقال بخار، گاز و میعانات، انواع شیرهای پروانه ای کاربرد خواهند داشت. نوع رابر بکارگیری شده در این شیرها، با توجه مواد سیال، حجم فشار و مقدار دمای آنها انتخاب می شود.

از دیگر الاستومرهای مورد استفاده در ساخت رابر ولو می توان به پلیمرهای وایتون، نیتریل، EPDM و PTFE اشاره نمود. این مواد مقاومت بسیار زیادی در برابر انواع اسید، باز، روغن و دیگر مواد شیمیایی دارند. به همین جهت در بسیاری از صنایع مانند صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع غذا و دارو، نیروگاه ها، تاسیسات و تجهیزات کارخانجات مختلف، پالایشگاه ها و … از این نوع ولوها استفاده می کنند.

لاستیک ولو پروانه ای
لاستیک ولو پروانه ای

ویژگی لاستیک والو پروانه ای

عوامل متعددی موجب استفاده فراگیر از این نوع ولو در صنایع شده. عملکرد سریع، وزن پایین. امکان استفاده در حالت های گوناگون، گشتاور پایین و قابلیت استفاده در فشار و دماهای بسیار بالا، سازگاری با سیالات مختلف از جمله مواردی هستند که به ترجیح استفاده از این نوع والو کمک می کنند. برخی از ویژگی های موجود در لاستیک و یا لاینرهای مورد استفاده در این شیرها نیز موجب برتری آنها به نسبت دیگر انواع والو شده اند.

مقاومت بالای آنها در برابر انواع مواد شیمیایی، برخورداری از قابلیت تنظیم و تعویض، امکان استفاده در هر دو جهت جریان (داخل به خارج و خارج به داخل)، نصب و کاربری راحت و بالا بردن عمر شیرهای پروانه ای از جمله ویژگی های موجود در این قطعات لاستیکی می باشند. از دیگر خصوصیات آنها می توان به مقاومت بسیار بالا در برابر سایش، خوردگی و پارگی اشاره نمود.

خرید ولو لاستیکی

لاستیک های مورد استفاده در انواع ولو از جمله نمونه های موجود در شیرهای پروانه ای در اندازه ها و انواع گوناگون تولید و عرضه می شوند. شرکت های مختلفی در سطح کشور به تولید انواع قطعات لاستیکی و پلیمری مورد نیاز در صنایع گوناگون می پردازند. از جمله این مجموعه ها می توان به نام صنایع لاستیک سازی نوین صنعت اشاره نمود.

این مجموعه با سابقه، یکی از پیشتازان عرصه تولید و توزیع انواع قطعات پلیمری در ایران می باشد که در طول 4 دهه گذشته، خدمات متنوعی به صاحبان صنایع و مشاغل در سراسر کشور ارائه نموده. شما مخاطب عزیز و ارجمند می توانید جهت دریافت مشاوره در انتخاب و خرید هر محصولی در این بازار و یا به منظور اطلاع از دیگر محصولات و خدمات قابل ارائه توسط این مجموعه با همکاران کارشناس ما تماس حاصل فرمایید.

ادامه توضیحات
سوالات متداول
قیمت انواع ولو لاستیکی را چگونه در وب سایت نوین رابر استعلام کنیم؟
برای دریافت قیمت همه محصولات و از جمله قیمت ولو های لاستیکی می توانید با کارشناسان نوین رابر در تماس باشید.
آیا کیفیت ولو های لاستیکی عرضه شده در نوین رابر تضمین شده است؟
بله. کیفیت همه محصولات نوین رابر و همچنین ولوهای لاستیکی ضمانت شده و این محصولات دارای خدمات پس از فروش می باشند.
پس از خرید رابر ولو تحویل محصولات چه مقدار طول خواهد کشید؟
زمان مورد نیاز برای تحویل سفارشات از جمله لاستیک ولو بین 2 تا 4 روز بسته به محل تحویل تفاوت دارد