عایق تابلوبرق (کفپوش عایق برق) چیست؟

عایق تابلوبرق یا کفپوش عایق برق چیست؟

عایق تابلو برق که با نام های کفپوش عایق برق، فرش عایق برق، کفپوش لاستیکی برق، کسری مت، لاستیک ایمنی، کفپوش عایق الکتریکی و عایق ترانس نیز شناخته می شوند، نوعی کفپوش های پلیمری عایق و با خواص ضد الکتریکی بوده که جهت جلوگیری از خطر برق گرفتگی و شوک الکتریکی که از طریق پا و اتصال به زمین بروز می دهد، جلوگیری می کند و در مکان هایی مانند شرکت های برق، ایستگاه های فشار قوی، پست های برق و مقابل تابلو های برق نیز مورد استفاده قرار می گیرند. ,ورق لاستیکی، عایق یا کفپوش تابلوبرق، عایق هایی با ضخامت 3 متر و عرض یک متر می باشند که مدار الکتریکی جریان برق را از زیر پای شخص قطع کرده و جریان برق دیگر قادر به عبور از بدن نخواهد بود. بدین ترتیب فرد را در برابر خطر برق گرفتگی و صدمات ناشی از آن محافظت می کند.

انواع عایق تابلو برق بر اساس میزان ولت

کفپوش ها یا عایق های تابلو برق بر اساس میزان ولتاژ و کارایی که دارند به انواع مختلف از جمله عایق تابلو برق 20 کیلو ولت، عایق تابلو برق 36 کیلو ولت، عایق تابلو برق 40 کیلو ولت، عایق تابلو برق 400 ولت، عایق تابلو برق 57 کیلو ولت، عایق تابلو برق 600 ولت و… نیز تقسیم بندی می شوند.

عایق تابلو برق 20 کیلو ولت

این نوع از عایق تابلو برق در انواع ضخامت و مقاومت الکتریکی موجود می باشند و جهت تابلو های برق 6.6 کیلو ولت ، 20 کیلو ولت، تابلو برق های فشار متوسط، اطراف ترانس utility، جلو تابلو خازن 6.6 اطراف ترانس LVSA، پست آسیاب مواد و پست برق سنگ شکن، کولینگ تاور، بارگیرخانه، میل فن مورد استفاده قرار می گیرند.

عایق تابلو برق 36 کیلو ولت

عایق تابلو برق 36 کیلو ولت در ضخامت 4 میل و با مقاومت الکتریکی 40 کیلو ولت، جهت تابلو برق فشار قوی و اطراف ترنس های قدرت مناسب می باشد.

عایق تابلو برق 40 کیلو ولت

این نوع کفپوش ها دارای تاییدیه بین المللیABB، CESI و در رنگ های آبی روشن، آبی تیره، قرمز، طوسی و مشکی کاربرد دارند. این نوع عایق ها به ضخامت 40 میلی متر و عرض یک متر می باشد. تست ولتاژ این نوع از عایق های تابلو برق، تا 57000 ولت بوده که جهت جلوگیری از خطر برق گرفتگی پرسنل حین انجام کار کاربرد فراوان دارند.

عایق تابلو برق 400 ولت

این نوع از تابلوبرق ها، با ضخامت 3 میلی متر و عرض 1 متر می باشد که دارای فشار ضعیف 400 ولت هستند. به همین جهت معمولا در تابلو برق های مجتمع های مسکونی، کارگاه ها، تابلو های برق سه فاز کاربرد دارند.

عایق تابلو برق 57 کیلو ولت

این نوع از عایق تابلو برق، عایقی بدون فیلر رسانای دوده ( کربن بلک ) و در رنگ های قرمز، سبز، آبی، سفید و نارنجی می باشد که جهت نیروگاه های برق و کارخانه هایی که از ولتاژ بیشتر از 57 کیلو ولت استفاده می کنند نیز کاربرد دارند.

عایق تابلو برق 600 کیلو ولت

این نوع از عایق های برق، به ضخامت 3 میلی متر و عرض 1 متر می باشند که دارای تاییدیه های بین المللی ABB و CESI هستند. عایق تابلو برق 600 کیلو ولت در رنگ های آبی روشن، آبی تیره، طوسی، مشکی، قرمز و سبز هستند که جهت جلوگیری از خطر برق گرفتگی پرسنل، هنگام کار با تابلو های برق 400 ولت تا 1000 ولت مورد استفاده قرار می گیرند.

عایق تابلو برق ۶۰۰ کیلو ولت

خصوصیات عایق تابلو برق

عایق های تابلو برق با توجه به یک سری ویژگی ها و خصوصیات، از خطر برق گرفتگی و صدمات ناشی از آن مانند سوختگی شدید جلوگیری می کنند. از جمله این ویژگی ها عبارتند از:

  • اشتعال ناپذیری، هنگام تماس مستقیم با شعله
  • مقاوم در برابر سایش و پارگی
  • دارای بافت برجسته سطحی و ضد لغزش
  • عدم شکنندگی در صورت یخ زدگی
  • مقاوم در برابر جریانات الکتریکی مستقیم و متناوب
  • مقاومت در برابر رطوب و مواد شیمیایی
  • خواص مکانیکی مناسب جهت حرکت نزولی و تجهیزات الکتریکی سیار

چرا استفاده از عایق تابلو برق ضروری است؟

طبق تحقیقات سالانه، میلیون ها کارگر به علت عدم رعایت نکات ایمنی و بر اثر بروز حوادثی مانند برق گرفتگی و سوختگی، جان خود را از دست داده اند. لذا با رعایت نکات ایمنی و استفاده از تجهیزات ایمنی میتوان از بروز چنین حوادثی جلوگیری کرد. بنابراین استفاده از کفپوش ها و عایق های تابلو برق موجب می شود در صورت بروز خطر برق گرفتگی، جریان برق قطع شده و از بدن فرد عبور نکند. همچنین برای مشاهده محصولات لاستیک کوپلینگ به وبسایت نوین رابر مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 7 =