نحوه ی تولید ورق سیلیکون

نحوه ی تولید ورق سیلیکون

ورق سیلیکون با نام اختصاری (Silicone Rubber Sheet) و همچنین با نام های رابر سیلیکون یا لاستیک نسوز سیلیکون شناخته می شود. این ورق لاستیکی نوعی پلیمر است که ساختار اصلی آن از ترکیب اتم های سیلیسیم و اکسیژن تشکیل شده است و نسبت به دیگر مواد آلی مقاومت بالایی در برابر فشار و حرارت دارد. ورق سیلیکونی یکی از کاربردی ترین محصولات در صنعت مواد نسوز و یا دیرگداز می باشد.
ورق سیلیکونی به دلیل تحمل بالایی که در برابر فشار، گرما و حرارت دارد یکی از اساسی ترین متریال های ضروری مورد استفاده در صنعت حمل و نقل هوایی و همچنین صنعت هواپیما سازی می باشد. همچنین طبق استاندارد غذا و دارو (FDA) برای صنایع پزشکی، داروسازی و صنایع غذایی و هر جایی که نیاز به یک مکان بهداشتی باشد نیز بسیار کاربرد دارد. معمولاً صنایعی که در آن غذا از فاکتورهای اصلی باشد از ورق های سیلیکونی استفاده می شود.

اساسی ترین ویژگی های ورق سیلیکونی

ویژگی حرارتی

ورق های سیلیکونی بین دماهای 100- تا 315 درجه سانتی گراد مقاومت بالایی دارد و همچنین استریل آن ها با گاما، اتوکلاو، بخار و سایر روش های دیگر انجام می شود.

ویژگی مکانیکی

ورق های سیلیکونی دارای حالت ارتجاعی بسیار بالا و همچنین مقاومت بالا در برابر شکستن و پاره شدن هم دارد.

ویژگی الکتریکی

ورق های سیلیکونی به دلیل این که خاصیت ضد الکتریسیته دارد از آن به عنوان عایق الکتریکی نیز استفاده می شود.

ویژگی زیست سازگاری

ورق های سیلیکون نسبت به دیگر الاستومرها با بافت و مایعات بدن بسیار سازگار هستند. از طرفی به دلیل جلوگیری از رشد هر گونه باکتری، پوسیده نشدن، بی بو و بی مزه بودن و همچنین زنگ نزدن در محصولات پزشکی بسیار کاربرد دارد.

ویژگی شیمیایی

ورق های سیلیکونی مقاومت بالایی در برابر آب، محلول های اسیدی و قلیایی دارد.

 

نحوه ی تولید ورق سیلیکون

نحوه تولید قطعات سیلیکونی

روش مولدینگ

در این روش قسمتی از لاستیک پخته نشده را در سوراخ های قالب فلزی قرار می دهند و تحت تأثیر فشار، گرما و واکنش های شیمیایی ورق های سیلیکونی، مفتول های سیلیکونی و… در قالب شکل می گیرد که شکل نهایی آن ها سخت و یکپارچه می باشد.
روش های رایج مولدینگ برای تولید قطعات سیلیکونی
مولدینگ به روش انتقال مواد
مولدینگ به روش تزریقی
مولدینگ به روش فشرده سازی

روش اکستروژن

این روش به این صورت است که لاستیک پخته نشده با فشار از قالب عبور کرده و شکل قالب را به خود می گیرد و خروجی آن با توجه به هر شکلی که مدنظر است، مانند: پروفیل سیلیکون، مفتول سیلیکون، نوار سیلیکون، گسکت سیلیکونی و… تولید شود. وسپس نوارها و مفتول ها را به صورت طولی و با هر اندازه ای که مد نظر است بریده می شود. شما می توانید در نوین رابر کلیه محصولات لاستیکی را مشاهده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + یازده =